Zakupy online mogą być doskonałym wyborem dla tych, którzy chcą większej ilości opcji oraz większych możliwości zaoszczędzenia pieniędzy. Sklepy internetowe są bardzo konkurencyjne w stosunku do sklepów tradycyjnych, a także pomiędzy sobą, co czasem mocno obniża ceny. Dodatkowo, porównywarki cen online ułatwiają szukanie okazji, a dostępne recenzje na temat sprzedawców pomagają dokonać świadomego wyboru. Dowiedz się więcej o zaletach i wadach zakupów online.
Zalety zakupów online
Oprócz możliwości robienia zakupów w zaciszu własnego domu, wiele sklepów internetowych oferuje niskie lub zerowe opłaty za wysyłkę oraz bezpłatne opcje dostawy do sklepu, a przy odpowiednio wysokiej kwocie, także do domu. Możesz więc z własnej kanapy zamówić wszystko, od ubrań dla ciężarnych, przez witaminy i suplementy, kosmetyki do pielęgnacji twarzy, prostownice do włosów, czy wieszaki do twojej nowej szafy, aż po wszelkiego rodzaju bibeloty i cokolwiek tylko zapragniesz.
Inne zalety zakupów online to:
- Zawsze są otwarte;
- Oszczędzasz na benzynie;
- Nie martwisz się o brak miejsca parkingowego;
- Brak irytujących tłumów;
- Brak czekania w kolejkach do kasy, czy przymierzalni;
- Dostępność recenzji produktów;
- Dużo większy wybór towarów, niektóre dostępne jedynie online;
- Wiele różnych sposobów płatności, włączając w to łatwiejsze raty.
Wiele sklepów internetowych sprzedaje produkty po niskich cenach ze względu na niskie koszty prowadzenia sklepu. Z kolei stacjonarne sklepy ponoszą koszty operacyjne, takie jak czynsz i media, które są przynajmniej częściowo uwzględnione w marży produktów. Dodatkowo, jeśli jesteś nową mamą, kobietą, która próbuje połączyć pracę z opieką nad dziećmi, czy np. masz po prostu wystarczający problem z zachowaniem równowagi między pracą, a życiem prywatnym i wypad na zakupy nijak nie wpasowuje się w tą układankę, sklepy online cię uratują.
Wady zakupów online
Czasami oferta, która wygląda świetnie, nie spełnia obietnic z reklamy. Kontakt z obsługą klienta przez internet może być trudny, jesteś ograniczona do e-maili, czatu, jedynie czasem telefonu. Rozwiązywanie problemów twarzą w twarz z pracownikami stacjonarnych sklepów jest często szybsze i bardziej satysfakcjonujące. Kontakt z kierownictwem wyższego szczebla jest również łatwiejszy w sklepach stacjonarnych niż w Internecie.
Inne wady zakupów online to:
- Brak możliwości fizycznego sprawdzenia lub przymierzenia przedmiotów, które chcesz kupić;
- Utrata możliwości negocjowania ceny i warunków płatności, które mogą obowiązywać w stacjonarnych sklepach;
- Nie zawsze wiadomo, czy witryna jest legalnym sklepem i czy można bezpiecznie robić na niej zakupy;
- Opóźnienia w dostawie;
- Płacenie kosztów wysyłki i zwrotów;
- Często brak fizycznego punktu obsługi klienta, gdzie można rozwiązać problemy;
- Wyzwania związane z otrzymaniem zwrotu pieniędzy.
Maksymalnie wykorzystaj potencjał zakupów online
Poświęć trochę czasu na zapoznanie się z zasadami obowiązującymi w sklepach internetowych i sklepach stacjonarnych przed dokonaniem zakupów. Zwrot produktu do sklepu internetowego może być np. bardziej skomplikowany niż jego zwrot do sklepu stacjonarnego. Niektórzy sprzedawcy internetowi, tacy jak Amazon, upraszczają sprawę, umożliwiając zwrot produktów do stacjonarnego sklepu, który sam zajmie się pakowaniem i drukowaniem etykiet.
Kolejną kwestią do rozważenia jest opcja wymiany zakupionych produktów. Zwrot wadliwego produktu do stacjonarnego sklepu w celu wymiany może być łatwiejszy niż przechodzenie przez kłopoty i koszty związane z wysyłką z powrotem do sklepu internetowego. Przeczytanie zasad obsługi klienta w Internecie i w stacjonarnych sklepach da ci jasne odpowiedzi na temat wszystkich opłat i gwarancji. Jeśli zasady sklepu są niejasne, a pracownicy wydają się niedoinformowani, rozważ zakupy w innym miejscu.